Ga naar inhoud

De mens wikt, maar God beschikt.

Rond mijn 65e verjaardag zei Pastoor De Jong tegen mij: “Je moet nadenken over wat je na je pensioen wilt gaan doen”.

Dat leek toen nog ver weg, maar hij had gelijk. Ik besloot om door te gaan. Wel met de afspraak met mezelf dat ik zou blijven, zolang hij nog niet met emeritaat ging. Ik zei hem toen: “Als ik wegga, komt er geen nieuwe priester en dan sta jij er alleen voor. Dat is te veel voor één man”.

Inmiddels weten we dat dingen soms anders lopen. Pastoor De Jong overleed op 62-jarige leeftijd en ik word nu 68. Het enige dat uitkwam, is dat er voorlopig nog geen zicht is op een nieuwe priester voor Gorinchem.

De gevolgen zijn ingrijpend en voor iedereen merkbaar. De tijden van de vieringen zijn veranderd en eucharistievieringen worden soms afgewisseld met gebedsdiensten onder leiding van vrijwilligers. Het is mooi dat mensen zich inzetten om het parochieleven gaande te houden.

Persoonlijk ben ik ook erg dankbaar voor de vele parochianen die bereid zijn om mij op zondag van Vianen naar Gorinchem te rijden. Tussen de viering van 9.00 uur en die van 11.00 uur zit weinig tijd. Het is prettig onderweg niet zelf op het verkeer te hoeven letten.

Het voorgaan kost mij momenteel wel energie. Het is hartverwarmend dat velen van u bezorgd zijn om mijn gezondheid. Zo werd mij onlangs gevraagd hoe het met mij ging, omdat men dacht dat ik een burn-out had. Ik heb inderdaad allerlei kwalen: diabetes, hoge bloeddruk, problemen met de nieren, maar overspannenheid staat gelukkig nog niet in het rijtje.

Het overlijden van Pastoor De Jong heeft wel een wissel getrokken op mijn gezondheid. Ter geruststelling: ik sta onder behandeling en het gaat de goede kant op.

Wat Gorinchem betreft, is er ook nieuws. Op verzoek van de parochie Gorinchem heeft onze bisschop Mgr. Van den Hende mij, met mijn instemming, per mei benoemd als pastoor van zowel Vianen als Gorinchem. Zo kunnen in ieder geval de bestuurlijke zaken doorgang blijven vinden.

God beschikt soms anders dan wij plannen. Wat mij hierbij gaande houdt, is het vertrouwen dat God ons met zijn genade zal helpen. Het leven loopt soms heel anders dan we zouden willen, maar Hij is met ons, alle dagen, tot aan de voleinding van de tijd.

Gelukkig maar.
Pastoor Meijer